Konečne vyhrávame nad Čechmi, aspoň v rámci regulovania

Zdieľaná ekonomika zažíva ťažké časy, či už na Slovensku alebo u našich susedov v Česku. Uber a Airbnb sú v súčasnosti tváre zdieľanej ekonomiky vo svete. Použitím jednej služby sa odveziete lacnejšie než taxi službou. Prostredníctvom druhej sa pohodlne u niekoho ubytujete. Tiež väčšinou s nižšími nákladmi. A keďže sú najpopulárnejšie, tak je aj najväčšia ochota ich čo najviac regulovať.

Tentoraz Slováci úspešne vyhrávajú nad Českom, aj keď je pravdou, že záleží na uhle pohľadu. Keď sa na situáciu pozerá regulátor, určite by bol radšej v koži českého kolegu. U susedov sa rozhodli v Brne zastaviť Uber, a to už nie len protestovaním zo strany taxikárov a besných regulátorov. Krajský súd v Brne predbežným opatrením zakázal činnosť Uberu. Avšak najprv ho musia preložiť do Holandčiny, keďže Uber sídli v Amsterdame. Uvidíme, či bude zákaz úspešný, keďže sa Uber plánuje odvolať.

A rovnako u susedov už vznikli myšlienky smerom k regulácii druhej spomínanej služby, Airbnb. Primátorka prahy seriózne vyhejtovala používanie Airbnb a vidí problém najmä v tom, že by domáci doniesli teroristov do Prahy. Podľa jej vyjadrení kvôli tomu, že ubytovatelia Airbnb nemajú povinnosť nahlasovať podozrivé osoby, pričom štandardné ubytovacie zariadenia túto povinnosť majú. Primátorka pravdepodobne predpokladá, že ja ako chamtivý vlastník bytu si kvôli zisku nasťahujem do bytu hocikoho. A samozrejme, keby som videl niečo podozrivé, určite to nenahlásim a nebudem to riešiť. Rovnako sa jej nepáči, že používatelia Airbnb neodvádzajú poplatky mestu, ako štandardné ubytovacie služby.

Neskôr sa už primátorka miernila, pretože sa spustila proti nej vlna nevôle. A vyjadrila sa, že to až tak zle nemyslela a službu nechce úplne zakázať, len tak klasicky, ju aspoň trošku regulovať. Na tom už pracuje rezort pre miestny rozvoj, ktorý uvažuje o rozšírení poplatku.

Našťastie, tentoraz Slováci víťazia. Konečne. Napriek protestom taxikárom sa rozhodli liberáli z opozície, že zmenia zákon o cestnej doprave. A presnejšie spraví to, o čom sa píše od začiatku nevôle proti Uberu. Zámerom strany je deregulovať v čo najväčšej miere taxikárov. A umožniť im tak podnikať s nižšími nákladmi. Konečne, im to niekto vysvetlil. Keďže je to práve štát, ktorý spôsobuje celý ten hrmot okolo Uberu a taxi služieb. Keďže sú taxikári doslova preregulovaný. Od technickej spôsobilosti vozidla, cez požiadavku finančnej zábezpeky, psychotestov, či minimálneho veku 21 rokov. Taxikári ešte ani nenaštartujú auto a už nechajú poriadnu sumu u regulátorov. Keby zákon prešiel, tak by taxikári museli mať v aute taxameter a informáciu o sadzbe na kilometer pre pasažiera. Zatiaľ čo uberisti začínajú s podstatne nižšími poplatkami. Napriek tomu sa štát tentoraz nemôže sťažovať na to, že Uber neodvádza nič do štátnej kasy. Naopak, platí dane ako každý iný.

Je pravdepodobné, že novela zákona v parlamente neprejde, keďže väčšina radšej bude hlasovať za taxi nadšencov, ako za uberistov a lacnejšie služby pre obyvateľov. Nevadí, zatiaľ sa na rozdiel od susedov môžeme legálne voziť lacnejšou dopravou. A turisti sa môžu bez obáv ubytovať.

Martin Lindák

 

Pridaj komentár